Начало

Този сайт е създаден с цел да разпространи грозната истина относно библията, християнството и институционализираната религия, като цяло. Прекалено дълго време свещеници и проповедници игнорират криминалните деяния, които библията промотира. Така нареченият “Бог” от библията прави така, че Осама Бин Ладен да изглежда като малко момче – скаут. Този Бог, според библията, е директно отговорен за много масови убийства, изнасилвания, грабежи, робства и малтретиране на деца, да не говорим за убийствата на неродени и новородени.

В сайта постоянно се добавят нови материали. Включени са референции към цитати от библията, които може да проверите и сами. Използвани са цитати на английски, тъй като българските преводи са умишлено манипулирани, а цели пасажи са напълно пропуснати, за да прикрият насилието и жестокостта, които се съдържат в текстовете. Въпреки това, към всеки откъс на английски е добавена и версията му на български. Възможно е да има разминавания в номерацията на английската и българската версия. Ако имате критики или препоръки към съдържанието и сайта, можете да ги изпратите чрез страницата ни за контакт.

Удивително е колко пъти този Бог заповядва убийствата на невинни хора, дори след като в 10-те заповеди се казва “Не убивай”. Например, Бог убива 70 000 невинни човека, защото Давид е наредил преброяване на населението:

Английска версия:

„Yahweh spoke to Gad, David’s seer, saying, Go and speak to David, saying, Thus says Yahweh, I offer you three things: choose you one of them, that I may do it to you.  So Gad came to David, and said to him, Thus says Yahweh, Take which you will:  either three years of famine; or three months to be consumed before your foes, while the sword of your enemies overtakes you; or else three days the sword of Yahweh, even pestilence in the land, and the angel of Yahweh destroying throughout all the borders of Israel.  Now therefore consider what answer I shall return to him who sent me.  David said to Gad, I am in a great strait: let me fall, I pray, into the hand of Yahweh; for very great are his mercies: and let me not fall into the hand of man.  So Yahweh sent a pestilence on Israel; and there fell of Israel seventy thousand men.“

(1 Chronicles 21:9-14 WEB)

Българска версия:

„И говори Господ на Гада, ясновидец Давидов, и рече: иди и кажи на Давида: тъй говори Господ: три наказания ти предлагам; избери си едно от тях, и Аз ще го пратя върху ти. Дойде Гад при Давида и му каза: тъй говори Господ: избери си: или три години глад, или три месеца да бъдеш преследван от твоите неприятели, и мечът на твоите врагове да се допира до тебе; или три дни меч Господен и мор по земята и Ангел Господен да погубва по всички предели на Израиля. И тъй, виж, какво да отговоря на Оногова, Който ме е пратил с тия думи. Давид отговори на Гада: много ми е мъчно, ала нека по-добре падна в ръцете на Господа, защото милосърдието Му е твърде голямо, – само да не падна в ръце човешки. И проводи Господ мор на Израиля, и умряха седемдесет хиляди души израилтяни.“

Бог също нарежда унищожаването на 60 града, за да могат израилтяните да живеят там. Нарежда убиването на всички мъже, жени и деца от всеки град и плячкосването на всички ценности:

Английска версия:

“Next we headed for the land of Bashan, where King Og and his army attacked us at Edrei.  But the LORD told me, ‘Do not be afraid of him, for I have given you victory over Og and his army, giving you his entire land.  Treat him just as you treated King Sihon of the Amorites, who ruled in Heshbon.’  So the LORD our God handed King Og and all his people over to us, and we killed them all.  We conquered all sixty of his towns, the entire Argob region in his kingdom of Bashan.  These were all fortified cities with high walls and barred gates.  We also took many unwalled villages at the same time.  We completely destroyed the kingdom of Bashan, just as we had destroyed King Sihon of Heshbon. We destroyed all the people in every town we conquered – men, women, and children alike.  But we kept all the livestock for ourselves and took plunder from all the towns.”

(Deuteronomy 3:1-7 NLT)

Българска версия:

„И обърнахме се оттам и вървяхме към Васан, и излезе на бой срещу нас васанският цар Ог с целия си народ, при Едрея. И рече ми Господ: не бой се от него, защото Аз ще предам в ръката ти него и целия му народ и цялата му земя, и ти ще сториш с него тъй, както стори с аморейския цар Сихона, който живееше в Есевон. И Господ, Бог наш, предаде в ръцете ни и Ога, царя васански, и целия му народ; и разбихме го, тъй че от него не остана никой жив. Тогава превзехме всичките му градове, та не остана град, който да не бяхме превзели от тях: шейсет града, цялата област Аргов, царството на Ога васански. Всички тия градове бяха укрепени с високи стени, порти и заворници, освен твърде многото неукрепени градове. И ние ги предадохме на заклятие, както сторихме със Сихона, царя есевонски, като предадохме на заклятие всеки град с мъжете, жените и децата; а всичкия добитък и плячките от градовете разграбихме.“

Нарежда друга атака и убиването на “всички живи същества в града: мъже и жени, млади и стари, а също и воловете, овцете и магаретата”:

Английска версия:

„When the people heard the sound of the horns, they shouted as loud as they could. Suddenly, the walls of Jericho collapsed, and the Israelites charged straight into the city from every side and captured it.  They completely destroyed everything in it – men and women, young and old, cattle, sheep, donkeys – everything.“

(Joshua 6:20-21 NLT)

Българска версия:

„Щом народът чу тръбния глас, всички (наедно) извикаха с висок (и силен) глас, и стените (градски) рухнаха до основи, и целият народ влезна в града, всеки от своето място, и превзеха града.И предадоха на заклятие всичко, що беше в града, – мъже и жени, млади и стари, волове, овци и осли, (всичко) с меч изтребиха.“

В Judges 21:10-24 NLT заповядва убийството на всички хора от Явис-галаад, освен на девствените момичета, които са отвлечени за да бъдат изнасилени и насила омъжени:

Английска версия:

“So they sent twelve thousand warriors to Jabesh-gilead with orders to kill everyone there, including women and children.  “This is what you are to do,” they said. “Completely destroy all the males and every woman who is not a virgin.”  Among the residents of Jabesh-gilead they found four hundred young virgins who had never slept with a man, and they brought them to the camp at Shiloh in the land of Canaan.”
“The Israelite assembly sent a peace delegation to the little remnant of Benjamin who were living at the rock of Rimmon. Then the men of Benjamin returned to their homes, and the four hundred women of Jabesh-gilead who were spared were given to them as wives.  But there were not enough women for all of them.  The people felt sorry for Benjamin because the LORD had left this gap in the tribes of Israel.  So the Israelite leaders asked, “How can we find wives for the few who remain, since all the women of the tribe of Benjamin are dead?  There must be heirs for the survivors so that an entire tribe of Israel will not be lost forever.  But we cannot give them our own daughters in marriage because we have sworn with a solemn oath that anyone who does this will fall under God’s curse.”
“Then they thought of the annual festival of the LORD held in Shiloh, between Lebonah and Bethel, along the east side of the road that goes from Bethel to Shechem.  They told the men of Benjamin who still needed wives, “Go and hide in the vineyards.  When the women of Shiloh come out for their dances, rush out from the vineyards, and each of you can take one of them home to be your wife!  And when their fathers and brothers come to us in protest, we will tell them, ‘Please be understanding.  Let them have your daughters, for we didn’t find enough wives for them when we destroyed Jabesh-gilead. And you are not guilty of breaking the vow since you did not give your daughters in marriage to them.’”  So the men of Benjamin did as they were told.  They kidnapped the women who took part in the celebration and carried them off to the land of their own inheritance.  Then they rebuilt their towns and lived in them.  So the assembly of Israel departed by tribes and families, and they returned to their own homes.”

(Judges 21:10-24 NLT)

Българска версия:

„И обществото изпрати там дванайсет хиляди души, мъже силни, и им дадоха заповед, като казаха: идете и поразете с меч жителите на Иавис Галаадски, и жените и децата; и ето какво да направите: всеки мъж и всяка жена, познала мъжко легло, предайте на заклятие (а момите оставяйте живи. Тъй и направиха). И намериха между жителите на Иавис Галаадски четиристотин моми, непознали мъжко легло, и ги доведоха в стана при Силом, който е в Ханаанската земя. И цялото общество прати да поговорят със синовете Вениаминови, които бяха в скалата Римон, и им обяви мир. Тогава Вениаминовите синове се върнаха (при израилтяните), и (израилтяните) им дадоха жени, които бяха оставили живи от жените на Иавис Галаадски; но излезе, че те не стигаха. Народът пък жалеше за Вениамина, задето Господ не запази целостта на Израилевите колена. И казаха си старейшините на обществото: какво да сторим за жени на останалите, понеже жените у Вениамина са изтребени? И казаха: наследствената земя нека остане за оцелелите синове Вениаминови, за да не изчезне едно коляно от Израиля; ала ние не можем да им дадем жени от нашите дъщери, защото синовете Израилеви се заклеха, като казаха: проклет да е, който даде жена на Вениамина. И казаха: ето, всяка година става празник Господен в Силом, на север от Ветил и на изток от пътя, който води от Ветил за Сихем, и на юг от Левона. И заповядаха на синовете Вениаминови, като казаха: идете и се скрийте в лозята, и гледайте, кога излязат силомските моми да играят на хоро, излезте от лозята и си грабнете всеки жена от силомските моми, па си вървете в земята Вениаминова; и кога дойдат бащите, или братята им да се оплачат при нас, ние ще им кажем: простете ни за тях, понеже ние не взехме за всекиго от тях жена през войната, и вие не им дадохте; сега вие сте виновни. Тъй и направиха синовете Вениаминови, и взеха според броя си жени от ония, които бяха на хорото (и) които отведоха, па си тръгнаха и се върнаха в дела си, и съградиха градове и заживяха в тях. В същото време израилтяните се разотидоха оттам всеки в коляното си и в племето си, и оттам отиде всеки в дела си.“

Когато искали още девици, Бог им казал да се скрият до пътя и когато видят момиче, което харесат, да я отвлекат, да я изнасилят и да я направят своя жена! Почти във всяка втора страница от Стария завет, Бог убива някого! В 2 Kings 10:18-27 NLT Бог заповядва убийството на всички, почитащи друг бог в тяхната собствена църква:

Английска версия:

“Then Jehu called a meeting of all the people of the city and said to them, “Ahab hardly worshiped Baal at all compared to the way I will worship him! Summon all the prophets and worshipers of Baal, and call together all his priests. See to it that every one of them comes, for I am going to offer a great sacrifice to Baal. Any of Baal’s worshipers who fail to come will be put to death.” But Jehu’s plan was to destroy all the worshipers of Baal. Then Jehu ordered, “Prepare a solemn assembly to worship Baal!” So they did. He sent messengers throughout all Israel summoning those who worshiped Baal. They all came and filled the temple of Baal from one end to the other. And Jehu instructed the keeper of the wardrobe, “Be sure that every worshiper of Baal wears one of these robes.” So robes were given to them”
“Then Jehu went into the temple of Baal with Jehonadab son of Recab. Jehu said to the worshipers of Baal, “Make sure that only those who worship Baal are here. Don’t let anyone in who worships the LORD!” So they were all inside the temple to offer sacrifices and burnt offerings. Now Jehu had surrounded the building with eighty of his men and had warned them, “If you let anyone escape, you will pay for it with your own life.”
“As soon as Jehu had finished sacrificing the burnt offering, he commanded his guards and officers, “Go in and kill all of them. Don’t let a single one escape!” So they killed them all with their swords, and the guards and officers dragged their bodies outside. Then Jehu’s men went into the fortress of the temple of Baal. They dragged out the sacred pillar used in the worship of Baal and destroyed it. They broke down the sacred pillar of Baal and wrecked the temple of Baal, converting it into a public toilet. That is what it is used for to this day.”

(2 Kings 10:18-27 NLT)

Българска версия:

„Тогава Ииуй събра целия народ и каза: Ахав малко служи на Ваала; Ииуй ще му служи повече. Затова, свикайте при мене всички пророци на Ваала, всичките му служители и всичките му свещеници, – никой да не отсъствува, защото ще принеса голяма жертва Ваалу. А всеки, който не дойде, няма да остане жив. Ииуй правеше това с лукавство, за да изтреби Вааловите служители. И каза Ииуй: наредете празничен събор за Ваала. И прогласиха събор. Тогава Ииуй прати по цял Израил, и дойдоха всички Ваалови служители; не остана ни един да не дойде; и влязоха в дома на Ваала, и Вааловият дом се напълни открай докрай. И каза на одеждопазителя: донеси одежди за всички Ваалови служители. И той им донесе одежди. Ииуй влезе с Рихавовия син Ионадава в дома Ваалов и каза на Вааловите служители: разпитайте и разгледайте, дали не се намира някой от служителите на Господа, защото тук трябва да бъдат само Ваалови служители. И те пристъпиха да принасят жертви и всесъжения. А Ииуй постави извън дома осемдесет души и каза: душата на оногова, от когото се избави някой от людете, които ви предавам в ръцете, ще бъде вместо душата на спасилия се. Когато всесъжението бе извършено, Ииуй каза на бързоходците и началниците: идете, избийте ги, та нито един да не излезе. Избиха ги с острието на меча и ги изхвърлиха бързоходците и началниците, и отидоха в града, дето беше Вааловото капище, изнесоха статуите от Вааловото капище и ги изгориха; след това разбиха Вааловата статуя, разрушиха Вааловото капище и го обърнаха на място за нечистотии, дори доднес.“

В общи линии, Бог директно убива 371 186 човека и заповядва убийствата на още 1 862 265 души. Богът от библията също така покровителства робството, включително продажбата на собствената ти дъщеря за секс робиня:

Английска версия:

„When a man sells his daughter as a slave, she will not be freed at the end of six years as the men are.  If she does not please the man who bought her, he may allow her to be bought back again.  But he is not allowed to sell her to foreigners, since he is the one who broke the contract with her.  And if the slave girl’s owner arranges for her to marry his son, he may no longer treat her as a slave girl, but he must treat her as his daughter.  If he himself marries her and then takes another wife, he may not reduce her food or clothing or fail to sleep with her as his wife.  If he fails in any of these three ways, she may leave as a free woman without making any payment.“

(Exodus 21:7-11 NLT)

Българска версия:

„Ако някой продаде дъщеря си да бъде робиня, тя не бива да излезе, както излизат робите; ако тя се не понрави на господаря си, и той се не сгоди за нея, нека позволи да я откупят; ала на чужд народ да я продаде (господарят) не е властен, когато сам я е отхвърлил; ако ли я сгоди за сина си, да постъпи с нея според правото на дъщерите; ако ли му вземе друга, първата не бива да се остави без храна, дрехи и съпружеско съжителство. Не направи ли за нея тия три неща, нека си отиде от него даром, без откуп.“

…малтретиране на деца:

Английска версия:

“At that time the Spirit of the LORD came upon Jephthah, and he went throughout the land of Gilead and Manasseh, including Mizpah in Gilead, and led an army against the Ammonites.  And Jephthah made a vow to the LORD. He said, “If you give me victory over the Ammonites, I will give to the LORD the first thing coming out of my house to greet me when I return in triumph.  I will sacrifice it as a burnt offering.”
“So Jephthah led his army against the Ammonites, and the LORD gave him victory.  He thoroughly defeated the Ammonites from Aroer to an area near Minnith – twenty towns – and as far away as Abel-keramim. Thus Israel subdued the Ammonites.  When Jephthah returned home to Mizpah, his daughter – his only child – ran out to meet him, playing on a tambourine and dancing for joy.  When he saw her, he tore his clothes in anguish.  “My daughter!” he cried out.  “My heart is breaking!  What a tragedy that you came out to greet me. For I have made a vow to the LORD and cannot take it back.”  And she said, “Father, you have made a promise to the LORD.  You must do to me what you have promised, for the LORD has given you a great victory over your enemies, the Ammonites.  But first let me go up and roam in the hills and weep with my friends for two months, because I will die a virgin.”  “You may go,” Jephthah said. And he let her go away for two months.  She and her friends went into the hills and wept because she would never have children.  When she returned home, her father kept his vow, and she died a virgin.  So it has become a custom in Israel for young Israelite women to go away for four days each year to lament the fate of Jephthah’s daughter.”

Judges 11:29-40

Българска версия:

„И върху Иефтая беше Дух Господен, и той премина Галаад и Манасия, премина Масифа Галаадска, и от Масифа Галаадска отиде при амонитци. И даде Иефтай оброк на Господа, като каза: ако предадеш амонитци в ръцете ми, то като се върна с мир от амонитци, каквото излезе насреща ми от вратата на дома ми, ще бъде за Господа, и ще го принеса всесъжение. И отиде Иефтай при амонитци, за да се срази с тях, и Господ ги предаде в ръцете му; и им нанесе твърде голямо поражение, от Ароер до Минит, в двайсет града, и до Авел-Карамим, и се смириха амонитци пред синовете Израилеви. И дойде Иефтай в Масифа, в дома си, и ето, дъщеря му излиза насреща му с тимпани и хора’: тя му беше едничка; той нямаше още ни син, ни дъщеря. Щом я видя, разкъса дрехата си и каза: ах, дъще моя! ти ме съсипа: и ти си между ония, които нарушиха покоя ми! Аз отворих (за тебе) устата си пред Господа и не мога да се отрека. Тя му каза: татко! ти си отворил устата си пред Господа – прави с мене това, което са произнесли устата ти, щом като Господ е отмъстил чрез тебе на твоите врагове амонитци. И каза на баща си: направи ми само ето що: пусни ме за два месеца; аз ще отида, ще се възкача на планините и ще оплача моминството си с моите дружки. Той каза: иди. И я пусна за два месеца. Тя отиде с дружките си и оплаква моминството си в планините. След два месеца тя се върна при баща си, и той извърши над нея оброка си, що даде, и тя не позна мъж. И стана обичай у Израиля, щото всяка година дъщерите Израилеви да отиват и оплакват дъщерята на галаадеца Иефтая, четири дена всяка година.“

Английска версия:

„Anyone who is captured will be run through with a sword.  Their little children will be dashed to death right before their eyes.  Their homes will be sacked and their wives raped by the attacking hordes.  For I will stir up the Medes against Babylon, and no amount of silver or gold will buy them off.  The attacking armies will shoot down the young people with arrows.  They will have no mercy on helpless babies and will show no compassion for the children.“

(Isaiah 13:15-18 NLT)

Българска версия:

„Но комуто се падне, ще бъде пронизан, и когото хванат, ще падне от меч. И младенците им ще бъдат смазани пред очите им; къщите им ще бъдат разграбени, и жените им обезчестени. Ето, Аз ще дигна против тях мидяните, които не ценят среброто и не ламтят за злато. Техните лъкове ще поразят юношите и не ще пожалят плод в утроба; очите им няма да се смилят над деца.“

…и удряне на бебета в скали:

Английска версия:

“The people of Samaria must bear the consequences of their guilt because they rebelled against their God. They will be killed by an invading army, their little ones dashed to death against the ground, their pregnant women ripped open by swords.”

(Hosea 13:16 NLT)

Българска версия:

Текстът е избирателно премахнат от българската версия.

Английска версия:

“Happy those who seize your children and smash them against a rock.”

Psalms 137:9 NAB

Българска версия:

Текстът е избирателно премахнат от българската версия.

Подобно криминално поведение би трябвало да шокира всеки морален човек. Убийства, изнасилвания, грабежи, робство и малтретиране на деца не могат да бъдат оправдани с думите, че някакъв бог е казал, че няма проблем. Ако повече хора бяха седнали и наистина прочели библията, щеше да има много повече атеисти, агностици и свободомислещи.
Иисус също насърчава идеята, че всички мъже трябва да се кастрират, за да отидат в Рая:

Английска версия:

“For there are eunuchs, that were so born from their mother’s womb: and there are eunuchs, that were made eunuchs by men: and there are eunuchs, that made themselves eunuchs for the kingdom of heaven’s sake. He that is able to receive it, let him receive it.”

(Matthew 19:12 ASV)

Българска версия:

„защото има скопци, родени тъй от майчина утроба; има и скопци, скопени от човеци; и има скопци, които сами са се скопили заради царството небесно. Който може възприе, нека възприеме.“

Не знам защо човек изобщо би следвал ученията на някой, който буквално казва, че всички мъже трябва да си отрежат оная работа.

Библейският Бог също е голям почитател на ритуалните човешки жертвоприношения, както и на животинските жертвоприношения. И ако си мислите, че злите и неморални закони от Стария завет не са валидни вече, вероятно трябва да прочетете където Иисус казва съвсем ясно:

Английска версия:

“It is easier for Heaven and Earth to pass away than for the smallest part of the letter of the law to become invalid.”

(Luke 16:17 NAB)

Българска версия:

„Но по-лесно е небе и земя да премине, нежели една чертица от Закона да пропадне.“

Има още много цитати по тази тема в частта от сайта, отделена специално за Стария завет. Знам, че повечето християни вярват, че Бог е добър и обичащ и че иска от хората да вършат добрини. Вярвам, че повечето хора искат да вършат добри неща и да не са неморални. Също вярвам, че много християни не са чели библията или ако са – това са били отделни пасажи в някоя църква. Разбираемо е, тъй като библията е трудна за четене, поради архаичния си език и неясните връзки. Също така много свещеници и проповедници не обичат да четат определени пасажи от нея, защото не съдържат така проповядваната любов, а омраза. За съжаление, всичко това се отнася и за ислямския коран, и за еврейската тора. И трите имат доста сходно съдържание, различаващо се основно в акцентите, но не и в историята, която разказват. Тората в действителност е Старият завет от библията.
Ако следвате линковете отдясно, ще имате възможността да научите всички гадории от Библията, които удобно се премълчават. Съдържанието в този сайт (https://anti-bible.com) може да бъде свободно цитирано и/или копирано. Ако искате да подкрепите авторите и сайта, моля посочете и източника на материалите или използвайте бутоните за споделяне на статиите.


188 Отговори на “Начало”

  1. Аватарът на Стоян
    Стоян

    До Иванов
    Без да претендирам за изчерпателност, бих разделил споманетите от вас примери в две групи и бих добавил трета.

    Първата група са чудесата описани в Библията, от които споненавате: „разделяне на морета, манна от небето, ходене по вода, духове, дяволи, грабнати от духа, глътнати от риби, слизащи в ада, разумно говорещи животни“ и т.н.

    Втората група е от историко-геофрафски характер вие споменавате потопа, както разбира се тук можем да включим, изхода на евреите от Египет, всички споменати царе, градове местности и т.н.

    Третата група която бих добавил са пророчествата.

    За първата група, както бях споменал в по-горен коментар е трудно да говорим и невъзможно да обясним с рационални методи. Нямаме база, за която да се хванем освен вярата или липсата и. Какво имам впредвид? За да се докаже нещо каквото и да е било то, трябва да имаме възможност за осъществяване на опит, трябва да има повторяемост на резултата и трябва поне още един независим източник със същия резултат за да може да се изведат съответните физични закони и да успеем да го дефиницираме, а в най-лошия случай ни трябват поне няколко източника, от които да черпим информация, когато става дума за отминали „чудни“ събития. Е, нищо подобно нямаме тук, и всеки рационален опит за обяснение на чудесата (а такива опити има) ще си останат по мое мнение жалки и незадоволителни, а по-всяка вероятност и неверни. Но чудесата са наречени имено чудеса, защото в тях липсва рационалност, има нещо за чудене, главоблъскане, съмнение ако щете. Те са в голямата си част единични, неповторяеми събития. Но помислете малко, ако приемем че Бог е именно такъв, Бог и Творец на всичко, защо Той да не може да извършва подобни неща? Защо? Какво би Му попречило? Тук въпроса според мен е друг, а той е не толкова възможни ли са чудесата описани в библията или не, а има ли Бог или не? Чудеса вярвате или не, се документират до днес, но това е друга тема, която само загатвам, без да навлизам в нея, защото проблемът е същият, невъзможността за рационална доказуемост, с това изключение, че има повече свидетели, описали събитията. Съвременни чудотворци като св. Йоан Максимович, св. Йоан Кронщадски, св. Порфирий са чудесни примери с множество описани от мнозина извършени чудеса. Тук нарочно, без особено желание да коментирам сега изключвам всички протестански евангелизатори. Хора, като Бени Хин, не са добър пример.

    За втората група писах също, а именно, въпреки че за огромната част от събитията и имената споменати в библията, нямаме други източници, или имаме дори противоречащи на пръв поглед такива, историческата наука постепенно разкрива мъглявината на тези събития и те са в полза на документираното в Стария Завет. Има разбира се много предизвикателства, но ТАКА Е с ВСИЧКО (простете за „подчертаването“) що се отнася за античната история, дори с утвърдени имена и събития, много от това което знаем за античната история е от зле запазени в много случаи единични източника, в повечето случаи писани десетилетия или дори столетия след описваните събития. Да изключения има, но те не са правило. Така че въпроса е подобен: До колко можем да се доверим? Е поне можем да търсим и изследваме, затова историческата наука е всичко друго, но не и статична, постоянно се откриват, надписи, артифакти и какво ли не и често утвърдени мнения се обръщат на 180 градуса. Почти цялата древна българска история знаем от гръцки летописи, които в повечето случаи не са доброжелателно написани за нас и има много празни полета дори за събития станали двеста, триста, четириститин години назад, камоли хилядолетия. Така че всяко прибързано заключение, ще си остане завинаги такова …прибързано.

    За третата група, пророчествата. Дадох един чудесен пример как едно пророчество дадено преди хилядолетия се сбъва почти в наше време или по точно в 1948 със създаването на държавата Израел, а изпълнени пророчества има много.
    Поздрави

  2. Аватарът на Иванов
    Иванов

    За това примерно. Ще се цитирам:
    „…потопи, разделяне на морета, манна от небето, ходене по вода, духове, дяволи, грабнати от духа, глътнати от риби, слизащи в ада, разумно говорещи животни, облаци от слава, огнени колесници от небето, връщане времето назад, и т.н. и т.н.“
    Нека само обяснението не е базирано на фантазии.

  3. Аватарът на Стоян
    Стоян

    До Иванов

    Да съгласен съм за уикипедия, цитирах нея, както споменах, защото е лесна за четене, ето два други линка:
    http://web.newworldencyclopedia.org/entry/Tel_Dan_Stele
    https://www.academia.edu/2501888/Maeir_A._M._2013._Israel_and_Judah._Pp._3523_27_in_The_Encyclopedia_of_Ancient_History._New_York_Blackwell

    И още от Оксфордския университет:
    Cline, Eric H. (2009-09-28). Biblical Archaeology: A Very Short Introduction. Oxford University Press. ISBN 9780199711628. Today, after much further discussion in academic journals, it is accepted by most archaeologists that the inscription is not only genuine but that the reference is indeed to the House of David, thus representing the first allusion found anywhere outside the Bible to the biblical David.

    Аз не съм професор по всичкознание:))), разбира се че ще се опирам и на друго мнение и опитност, особено ако то е от специалист в дадената област. Това мисля е разумно.
    Да кажете, че някои е съкратил живота на някого другиго, си е сериозно обвинение. Какво имате впредвид че се хващам за думата? Простете, но ние ще бъдем съдени за всяка казана от нас дума, не е добро просто ето така да си говорим.
    Ако ви се струвам бърборко, моля да бъда извинен, но кажете на какво точно искате да дам обяснение? Ще го направя с удоволствие.
    Поздрави

  4. Аватарът на Стоян
    Стоян

    До Иванов

    „За Давид, Соломон и за кой ли още не няма да намерят – все пак бизнес.“
    Ако искате дискусия, моля бъдете по-сериозен, пращам линк от уикипедия, защото е по лесен за четене, с малко усилия можете да намерите и други източници.
    Tel Dan Stele
    https://en.wikipedia.org/wiki/Tel_Dan_Stele

    1. Аватарът на Иванов
      Иванов

      Виждам, че и Вие цитирате изключително „сериозен“ източник. Ако желаете, мога да дам сериозни такива. Не е лошо да се облягате и на собствения си разум по тези въпроси. Вярвайте, колкото си искате щом това Ви помага, но ако се включвате в дискусията, поне излагайте ваши лични опитности и логични заключения. Не се хващайте детински за някоя думичка, а четете всичко и се опитайте да дадете обяснение. Превръщате се в поредния бърборко.

  5. Аватарът на Стоян
    Стоян

    До Иванов
    Много неща засегнахте, ще ми е трудно да отговоря на всичко, но едно по едно.
    На учените не им е работа да правят открития за вярата, а за науката, така поне мисля аз. Дали конюктурата е била такава? едва ли. много техни съвременици открито се противопоставят на вярата, примери има, мога да дам при нужда.
    Никъде не съм казал, че щом някой учен е станал вярващ, хайде всички трябва да бъдат, напротив, умни хора е имало и от двете страни, избора е личен.
    Забелязвам че теологията ви е малко протестанско ориентирана, а те са отскоро, казвам го не без уважение към тях. Да наричате изповядването и другите споменати практики окултизъм, показва не достатъчно разбиране на учението на християнската вяра. Може да не го харесвате, това е друг въпрос. Ако искате можем да коментираме всяко едно поотделно, макар че ще отнеме доста време. Не забрявайте че новият завет е продукт на църквата, а не обратното.
    Не помня църквата да е съкращавало живота на хората, ако може разяснете, какво имате впредвид. Иначе да прав сте имаше и продължава да има проблеми, но първо това засегна всички ни, не само църквата, доносници имаше навсякъде, Комунизма не можа да просмука както го наричате не малка част от църквата, та и от българското общество, прочетете например есетата на Георги Марков, но ударът беше тежък, почти до умиране. Църквата не са само свещениците и епископите, а всеки вярващ, излезе проучване на скоро за стотиците избити от комунизма християни и свещеници, запазили вярата си, историята за неврокопския митрополит Борис е пример. Много уцеляха без да се продадът, свещеник Атанас Аролски, Свещеник Георги от село Жегларци, Архимандрит Назарий, Архимандрит Серафим Алексиев, списъка е нескончаем, но те не са интересни за жълтата преса.
    След гоненията от първите векове е имало много отказали се от християнството хора, които са поискали да се върнат в църквата отново, и тогава е имало разгорещени дискусии, и обидени хора, живота си тече, нищо ново под слънцето.
    Поздарви!

  6. Аватарът на Иванов
    Иванов

    Така е, много учени споделят за вярата си, това не означава, че са направили някакво откритие по въпроса. По-скоро конюнктурата е била такава. Има много повече, които не споделят такова мислене. Да изтъквате, че велики учени са били вярващи, та дайте и ние да бъдем, е крайно несериозно. Още повече пък точно за Исак Нютон.
    За Давид, Соломон и за кой ли още не няма да намерят – все пак бизнес.
    Относно православната църква, отдавна е доказала, че не може да и се вярва много поради постоянните и заигравки с властта. Тук в България беше изцяло просмукана от комунизма, буквално може и да не е изгорила никой (говоря за Бг, иначе може и с това да се „похвали“), но доста хора, по онова време, изгоряха покрай нея. Пълна с доносници на ДС, съкращаваше животеца на обикновените вярващи. Не помните ли? Няма да коментирам окултните практики, като: минаване под масата, обикаляне на църквата, палене на свещи за опрощение на грехове, изповядване пред попа, кланяне на икони и изображения, кандилкане на тамян да бяга дявола, целуване на ръка на попа, ръсене с чемшир и т.н. и т.н., за които библията мълчи. И след всичко това да кажете, че сте православен, ама недейте така. Най-добър преобраз на нея са духовните водачи на евреите, които искаха Исус да бъде разпнат. За тях Исус Христос поучаваше следното:
    „Слушайте ги какво ви казват, но не постъпвайте според делата им.“ Перефразирам от Матей.
    Забравил сте в списъка на другите деноминации имената на Райхард Бонке, Бени Хин, Катрин Кулман, Джеси Доплантес, че и Джойс Маер. Иначе музикантите са им много добри. За съжаление хората са доста наивни и психически лабилни за да вярват на подобни фантастични учения.

  7. Аватарът на Стоян
    Стоян

    До Иванов
    Само да добавя няколко думи за името на Моисей, според мен и вярвам според повечето християни няма абсолютно никакво значение как това име се е образувало, дали идва от еврейския език от египетския или е смесица от двата.

  8. Аватарът на Стоян
    Стоян

    До Иванов,
    В Библията макар и да я знам не лошо, не всичко разбирам, но има хора по образовани и по умни от мен, които също вярват и са вярвали. Отците на църквата като Йоан Златоуст, Василий Велики, Григорий Богослов, Максим Изповедник и много други са едни от най-образованите и умни хора живяли някога на земята и са вярвали, какво да кажем за Исак Нютон, който е писал повече по библейски въпроси, отколкото по научни, с други думи умни и учени хора има и от двете страни. Да аз вярвам в библията, макар и не всичко да разбирам. Същото казвате и вие за науката, макар аз да НЕ противопоставям двете, това би било глупаво.
    Виждам нужда, да изясна няколко неща. Тук ще говоря като православен християнин, за разлика от католици и протестанти, с най-голямо уважение към тях, ние никога не сме горили хора за техните научни убеждения. (макар някои Византийски императори, да са преследвали друговерци) Православната църква не се занимава с наука, а със спасението на хората. Аз зная за православни вярващи (Dr. Gayle Woloschak) които приемат еволюцията например. Аз без да я приемам, мисля че земята е на много повече от 5000 години, библията никъде, ама никъде не споменава на колко е. Тук нещата са оставени до личните убеждения на всеки вяраващ, не са догматизирани. С течение на времето, все повече неща от библията се доказват, а не обратното. Наскоро намериха в Израел надпис споменаващ цар Давид. Досега никъде освен в библията не се намираше извор говорещ за него и много учени смятаха че той е измислен, митичен цар. Разбира се има още много предизвикателства, но нека бъдем честни, така е с всичко свързано с античната история, където има малко и противоречащи си понякога извора. Българската история е не лош пример. Дайте моля пример за нещо описано в библията, което е доказано на 100% че не е истина. Нека да порасъждаваме.
    Аз съм срещу фанатизма като цяло, бил той към вяра, наука, идеология. Бог е сътворил нещата красиви и е най-естесвеното нещо е да им се наслаждаваме и изучаваме с радост без излишен напън и крясък в душата но все пак с усърдие. Тук аз имам накъде да се подобрявам.
    Чудесата не мисля че биха били добър пример за разсъждение, защото тях човек или ги приема или не, няма база за която да се хванем и да обсъждаме, виж пророчествата са друго нещо, нека дам може би най-извесния пример с еврейския народ в Левит 26:33, както и на много други места четем:
    ………..А вас ще разпръсна между народите и ще изтръгна нож след вас; и земята ви ще бъде пуста и градовете ви пустиня……..
    Бог казва че ако евреите не Го послушат, той ще ги разпръсне сред народите където ще бъдат мразени и избиваби и след това пак ще ги събере отново:
    Исая 11:12
    …..И ще издигне знаме за народите, И ще събере изгонените на Израиля, И ще събере в едно разпръснатите на Юда, От четирите ъгъла на земята……

    За страните практика на някой деноминации споделям вашето мнение, да те приличат повече на окултизъм (Кенет Коплан, Кенет Хейген и други като тях) отколкото на християнство. Както вече споменх аз съм православен и съм готов да разясна до колкото ми е по силите нашите практики. А темата за различните деноминации е може би тема за друг разговор.
    Православието от век първи винаги е тълкувала библията многопластово, но еднозначно. А за различните мнения то и двама учени от една и съща сфера да събереш на едно място все ще намерят за какво да застанат на две различни мнения, което разбира се не означава че науката е легенда. За политиците да не говотим.:))) Съгласен съм, че всаяко едно натрапено нещо си остава завинаги натрапено, затова е хубаво когато пазим свободата си, която също е дар от Бога.
    Поздрави.

  9. Аватарът на Иванов
    Иванов

    Разбира се, че няма как да се знае със 100% сигурност, но нека се облягаме и на логиката. Случаят с Моисей е един от многобройните спорни моменти в библията. Понеже го споменахте в коментар, реших да пиша за него. С вашия отговор виждам, че почти сте съгласен с мен. Озадачава ме обаче твърдението Ви, че изучавате библията от 25 години, и не виждате нищо съмнително в нея (поне такова впечатление оставяте).
    Моята позиция е следната. Всяко нещо има логично обяснение, независимо кога науката ще достигне до него. Както се установи, че Земята не е плоска, на доста повече от 5 хиляди години е, и се върти около слънцето. С времето все повече неща, написани в библията ще се укажат грешни, а не обратното, както смятате вие. До сега се случва така. Добре е човек да взаимства морала на Исус Христос, но не и да фанатизира вярата. Крайностите не са добро нещо. За мен е крайно и да приемаме написаното в художествена книга за абсолютна истина (потопи, разделяне на морета, манна от небето, ходене по вода, духове, дяволи, грабнати от духа, глътнати от риби, слизащи в ада, разумно говорещи животни, облаци от слава, огнени колесници от небето, връщане времето назад, и т.н. и т.н). Ама във всяка друга религия нещата са почти същите. Моля не ми казвайте, че това Ви звучи реално! В днешно време в църквите е пълно с окултни практики, без значение от деноминационната им принадлежност, уж четат една и съща библия. На всичко отгоре публикуват и видео материали от т.н. „богослужения“. В някои случаи действията на посетителите са досущ, като на пациенти в психиатрична клиника. Това беше малко отклонение. Все пак, ако ги питате ще кажат, че вярват в библията и я спазват мотамо.
    Фактът, че библията се тълкува по колкото искате начина, говори за пълна липса на еднозначност (визирам фундаментални разбирания), което от своя страна навежда за мисълта за свободно съчинена легенда. Колкото и да се опитвам да разбера ответния начин на мислене, не мога и не мога. Нека християните живеят в мечтите си, но не и да се опитват да ги представят като реалност, в която да се опитват да вкарат и останалите.
    С най-добри пожелания!

  10. Аватарът на Стоян
    Стоян

    До Иванов

    Не само Моисей, но и Авраам и Яков и др. са се срещали именно с Христос и това е учението на църквата от век първи през столетията та до днес.

    За името Мойсей, ако това въобще има някакво значение .

    From the Hebrew name מֹשֶׁה (Mosheh) which is most likely derived from Egyptian „mes“ meaning „son“, but could also possibly mean „deliver“ in Hebrew. The meaning suggested in the Old Testament of „drew out“ from Hebrew משה (mashah) is probably an invented etymology (see Exodus 2:10). The biblical Moses was drawn out of the Nile by the pharaoh’s daughter and adopted into the royal family, at a time when the Israelites were slaves in Egypt.

    Не че е категорично, но показва че нещата не са черно бели, като се включи че го е отгледала собствената му майка и тя все пак го е наричала някак, а Фараоновота дъщеря му дава името Мойсей когато той вече е пораснал, нещата стават още по забъркани.

    2:10 А когато порасна детето, донесе го на Фараоновата дъщеря, и то стана неин син. И наименува го Моисей: Понеже, каза тя, извлякох го от водата.

    Това което разбирам от вас е че не вярвата в историята за Мойсеи и я считате за измислица защото няма достатъчно информация. Същото се отнася обаче и за много други древни хора и градове, за почти всички древнигръцки мислители и философи, царе и случки, разликата е че при библейските това се подчертава, а при другите подминава от якои хора, не от всички. Но вие би трябвало да знаете това.
    Малък пример с едно доста извесно име това на Аристотел.

    In general, the details of the life of Aristotle are not well-established. The biographies of Aristotle written in ancient times are often speculative and historians only agree on a few salient points.
    от Уикипедия е, но това може да се подвърди и от по добър източник.

    За Троя до откриването и от Хейнрих Шлиман преди век и половина се е смятало от учените че е недействително място. Подобна е историята с Вавилон и Ниневия.
    Примерите са много , ама много.

    Поздравления че сте си направили труда да прочетете библията и я познавате добре, аз я изучавам повече от 25 години, и също мога да твърдя че не ми е чужда. Прав сте че не съм чел всичко тук, за което се извинявам, дискусията е много дълга а аз нямах толкова време, но това не е добро извинение.
    Напъно съм съгласен че повече знание ни е нужно на всички, само да не е прекалено тендециозно поднесено, което се случва и от двете страни за съжаление.

  11. Аватарът на Стоян
    Стоян

    Вторият ти въпрос е за деноминациите. Тук съм съгласен, с теб, макар и без ожесточение в сърцето бих казал прекалено много са. Аз съм православен, това ми стига,.

  12. Аватарът на Стоян
    Стоян

    До Веско

    В емоционалния ти отговор виждам няколко сериозни въпроса. Първият е за ада. Не те убеждавам в нищо, просто се опитвам да обясна, та да знаеш какво отхвърляш. Ще бъда откровен с теб, този бог, който си отхвърлил ти и си станал атеист, съм отхвърли и аз, за да стана вярващ. Не знам дали ще ме разбереш. Учението за ада не е дошло наведнъж, в Библията то е разкрито постепенно и езика не е винаги един и същ. Ще започна с едно изказване с което ти може би няма да се съгласиш, но е вярно. Ние християните казваме, че хората се нуждем от спасение. От какво се спасяваме? …..Ами от ада, грехът, смъртта, желанието на Бог не е да ни хвърли там, а да ни извади, (защо иначе ще умира с такава срамна смърт за нас , няма логика) защото ние вече сме там. ето един стих:
    Езекиил 18:23
    Благоволя ли Аз в смъртта на нечестивия? казва Господ Иеова, а не по-добре да се обърне от пътя си и да живее?
    Ада е състояние на душата. Да говори се за място, на вечно осъждане, но това осъждане е дошло в момента, когато сме презряли брата си, изневерили на жена си, осъдили съседа, подминали бедния и прочие и прочие. Бог не е срещу нас, ако бе така би ни изтребил като пилци отдавна, отдавна. Бог е за нас, да се спасим от смъртта и да живеем. И още нещо има заповед от Христос да не съдим, и така е добре да правим, така че кой къде отива, ще се разбере малко по-късно. Господ съди по сърцето на човека, и ни е дал добро време да затегнем бургиите, нека не го прахосваме. Нека Го послушаме.

    1. Аватарът на Иванов
      Иванов

      Само да вметна нещо. Понятието за ад, дявол и духове и т.н. идва след Вавилонския плен, както и много други. Тогава на евреите, повлияни от местната религия написват, с леки изменения, за тези неща. Взаимствани са от Зороастизма, религия разпространена във Вавилония, считана за най-древната, много преди да се появи християнството. Ето защо думи, като дявол, сатана, Веезевул, лукавия започват да се срещат в НЗ, а в стария липсват.

  13. Аватарът на веско
    веско

    В целия си живот не съм видял нито един баща да хвърли синовете си е огън или да ги изгори. Дори и да я има тая зверщина в света то тя е сигурно изключително редки случаи.
    Ти би ли хвърлил синовете си във вечен огън ако не ти се подчинят?
    Та даже хората показват повече милост и любов от твоя Бог!
    Има изключително честни и добри хора, без да посещават църква, нито лъжат, нито крадат, показват уважение на другите и даже не пушат и какво те ще са в ада само защото не са повярвали Бог? А даже и да вярват те не са крайно фанатични като вас, вярват по свой си начин и не свързват всичко което се случва с Бог гледат трезво на нещата. Не като вас приемайки и осъждайки всичко. И да според вас даже и те ще горят в ада.
    Защото трябва да кажат като папагали молитва за покаяние, да се потопят във вода и да симулират някакво странно говорене на езици.
    В което има хиляди дебати и спорове Аджаба трябва ли да говорим или Не.
    Никоя религия няма други толкова под религии.
    Евангелисти, съботяни, баптистки, Йехова ти, мормони, православни, католици.
    Знам отговора ви така е, защото „дявола“, иска да изопачаване истината ех този дявол…
    И всеки твърди, че неговата е най правилна.
    Другите са секти и не водят до спасение. Хахаха
    А нас горките какво ли ни очаква…… Хахха

  14. Аватарът на Стоян
    Стоян

    До Веско
    Да прав си, Веско, има текст и контекст, така е между впрочем с почти всички книги, поеми, новели, филми и т.н. така е и с Библията, какво има за чудене тук. Питам се, ако си чел например Радой Ралин или Елин Пелин какво разбираш, наистина ми е интересно? Виждам че знаеш, че библията не е една книга, а е сборник от много такива, писани и събирани в продължения на столетия, така там намираме, поезия, исторография, апокалиптична литература, множество жанрове и стилове и горко (всмисъл че няма да ги разбере) на този който ги чете, както се чете вестник. Така е, независимо дали го приемаме или не.

    Ако нямахме свободна воля, не бихме водили този разговор, поне не по този начин, факта че сме на коренно различно мнение води до заключението че сме хора с различни воли, е така е решил Бог да ни съсдаде, аз мога да реша да върша добро и мога да реша да върша зло, освен ако не съм патологичен случай. Така са хората, ангелите, серафимите, херувимите и всички интелигентни Божии създания.

    Ще ти призная: аз също съм ревнив баща, ако видя някой да бие или лъже сина ми, не стоя усмихнат гледайки, а на сина му казвам, НЕ ОТВАРЯЙ вратата на чужди хора, НЕ ОТИВАЙ след непознати, все забрани, забрани, СЛУШАЙ мене, какво ти говоря, БЪДИ любезен, БЪДИ благодарен към хората които се грижат за теб, все заповеди, заповеди, въобще аз съм един ревнив баща, не давам сина си туко така, и затова може би разбирам и Господ.
    А когато след наистина голяма пакост, примери много, трябва да отупам сина, знаеш ли какво ми казва той: Ти си лош. и е прав лош съм, ама ако не съм такъв в този момент, ако му позволя да прави от малък каквото си поика и когато си поиска, докъде ще го докараме?… примери много.

    Въобще възпитаването е като градинарството, сложна работа, ама ако не разбираш се чудиш ли чудиш, да не излезе че казвам че аз разбирам, не не разбирам, лаик човек съм, ама гледам да се уча, белкем схвана нещо.

  15. Аватарът на Веско
    Веско

    Най ми е смешно като опитате да изопачите нещо което не ви изнася. Тогава Библията или Исая лъже ‘Аз създавам светлината и творя тъмнината; Правя мир, творя и зло! Аз Господ съм, Който правя всичко това.’ Исая 45:7 … Ще кажете чакай да видим контекста или друга глупост за да оправдаете лъжите в библията. Злото е отсъствие на Добро…. Но на вашия „Бог“ му е позволено…. Всъщност това да унищожиш нещо не е ли зло…. Вие не очаквате ли Света да бъде унищожен и вярващите да бъдат грабнати. Бог да унищожи света. Но не на него му е позволено всичко, защото ние нямаме неговите необятни мисли. Нашия ум е ограничен… Та Бог колко пъти унищожава тоя свят от сътворението… Явно няма чак толкова съвършен ум… И защо сме му ние??? За да може просто да му отдаваме слава и да се покланяме. Един Бог с неограничени възможности има нужда от нашето хваление и поклонение??? Голям Бог… Създава съвършени ангели който се възгордяват. Възгордяват Св от само себе си. Иначе са били създадени съвършени. И как един неограничен Бог ще съдържа толкова низко чувство като ревност???

  16. Аватарът на Стоян
    Стоян

    До Иванов.
    Без да искам съм преминал на ти в горния си коментар, за което моля да бъда извинен.

  17. Аватарът на Стоян
    Стоян

    До Иванов.

    Нека започнем малко от по назад в разсъжденията първият въпрос който излиза е: ако Бог не съществува, как тогава може да коментираме Неговата „злоба“? Малко несъстоятелно нали? Ако сте обиден на Бог, разговора ще е един, ако не вярвате в Него може би друг, но вие някак смесвате нещата. Ако искате може да коментираме трудностите които срещете в разбирането на тези пасажи, ако ви интересува темата по задълбочено, отците са оставили тонове с много интересна литература. не забрявайте по тези теми е писано и писано над две хиляди години и за, и против. Нито вие нито аз бихме открили топлата вода. Ако бяхте градинар щяхте по-добре да ме разберете с градинарския пример:)
    За посредника… винаги е имало един посредник. С кого говори Моисей на планината според теб? Ще ти подскажа. С Този Който в новия завет казва АЗ СЪМ пътят, идтината и живота.
    Само ще добавя и това за да отговоря поне малко, аз към децата ми съм един когато са на 1 месец, друг когато са на 12 месеца, трети когато са на 5 години и съвсем друг когата са на 10- 12 години или пълнолетни. Много от забраните които са имали са премахнати без аз да съм се променил. Начина на общуване и темите са се променяли….

    До Веско

    Първо за злото. То не може да е било създадено, защото то няма битие. Злото е отсъствие на добро, отказ от добро. „развалено“ добро. Не можеш да вземеш злото в ръце и да кажеш ето го. Може да се ползват неща за зло обаче.
    Второ за Бог. До Той е всезнаещ и все пак създаде и теб и мен като знаеше какви магарета ще бъдем(поне аз), не е ли чудно това. Аз в злобата си бих казал НЕ няма да създам Стоян или Веско. Но Бог не е такъв, защо съжали обаче, амои как няма да съжали когато Стоян и Веско вместо да се радват на живота и да пият една бира заедно спорят за глупости? Да за глупости и пак ни обича. а защо тези предишните са си отишли в потопа, ами защото нямаше да можем да си говорим сега с теб ако това не бе станало, но това е друга тема.

    1. Аватарът на Иванов
      Иванов

      А може би и Вие, ако бяхте прочел повече по темата, нямаше да споделяте такива неща. Ако това се проповядва по църквите, разбираемо е и християните да говорят без да изследват. Да, бих желал да коментираме по някои теми, които изобщо не са ясни на самите вярващи. С кой е говорил Моисей съм написал доста по-рано, но не сте прочел.
      Според християнската църква, Моисей е разговарял с Йехова, или по-точното произношение на иврит – Яхве (YHVH). Разбиранията са, че това е Исус Христос от новия завет, въпреки липсата на такава информация в библията.
      Загърбвайки стереотипното мислене, трябва да отбележим няколко факта. Едва ли действително е съществувала такава личност. Освен библейски, няма никакви исторически данни за съществуването на му. Съществуването му не е споменато и в египетските документи. Въпреки всичко, нека приемем, че е съществувал.
      Животът му е странно разделен на три части по 40 години. По-скоро авторите са описали три периода, през които преминават евреите. Затова са създали така пищната история около Моисей, започваща с интересното му оцеляване след раждането. Бебето пътува по ръкав на Нил в кошче, където е открито от дъщерята на фараона. Следващата странност, че дъщеря на фараона на Египет дава на детето еврейско име. Едва ли египетска принцеса ще се потруди на научи езика на робите. Обзалагам се, че не сте се замисляли никога за това. Еврейското име на детето е Моше. След това името в Септуагинта става Мойсес, понеже в гръцкия език няма звук „ш“ и почти винаги имената завършват със „с“ (същото се получава и с Йешуа – Йесус). Преводите на стария завет обикновено ползват еврейските форми, но в случая при Моисей не е било възможно, понеже гръцката форма на името е била доста известна на населението. Свещениците, които са редактирали шестокнижието, свързват думата „Моше“ с „Маша“, което значи „изваждам“, и дават следното обяснение за него:
      „…и нарече тя името му Моисей (Маша), защото, казваше, от вода го извадих.“
      Да не говотим, че името със също звучене на египетски е „син“, което е доста по-логично.
      Преданията за детството на Моисей също не изглеждат достоверни. Древните митове и легенди изобилстват от подобни примери за изхвърлени деца спасено по чудо, които след това стават велики хора. Гръцката митология ни говори за доста такива, примерно Персей, Парис, Едип и др, в персийските легенди това е Кир, а в римските – Ромул и Рем. Доста интересен е легендата за Саргон Акадски, намерена на вавилонски плочи няколко столетия преди Вавилонския плен. Много вероятно е историята за Моисей да е взаимствана от там, докато свещениците са подготвяли Шестокнижието във Вавилон. Е, разбира се е доста по-украсена. Бедният рибар е заменен от принцеса.
      И така, Стоян, не мога да съм обиден заради нещо, което не съществува. Желанието ми е хората да бъдат по-трезви в разбиранията си относно библията, която очевидно е пълна с недостоверна информация. Моля Ви, не ми подсказвайте относно библията, понеже смея да твърдя, че съм по-запознат с нея отколкото 99.9% от вярващите. Освен това за да придобият пълна представа върху нея, на християните им липсват познания върху еврейска история, език и култура.

  18. Аватарът на Веско
    Веско

    Християните са възможно най-заблудените хора. В Библията се казва, че Бог е всезнаещ. А в Битие още в началото се цитира,че Бог съжали ,че сътвори човека. След което се започва унищожение на света с потоп и всякакви други. След като е всезнаещ той би трябвало да знае, че ще съгрешим а и че той ще съжали… Най смешното е, че като ги попиташ Бог ли е създателят на всичко отговарят моментално с Да… А щом е създателят на всичко знапи е създателят на злото … И се почват едни смешни теории, че той не е създателят на злото от смешни по-смешни за да оправдаят религията си и вярванията…. В Стария завет Левит или изход там пише, че джуджета или ниски хора нямат право да служат в храма… Те отговарят, че Бог има по-добри планове за тях и знае кое е най-добре и къде могат да бъдат полезни… За всичко си измислят абсурдни отговори… Като не знаят нещо отговарят на въпроса с “ не всичко ние дадено“… Или, че това е да ни изпита вярата. Просто трябва да вярваш… Ей така Бог има най-доброто, за теб. Трябва да вярваш. Фанатици. А на доста от тях даже Бог им говори.

  19. Аватарът на Стоян
    Стоян

    Не. Не казвам това. Казвам че всички ние боледуваме, аз и ти, и че има Един, който знае как да ни излекува, теб и мен само да искаме. Не. Не принизявам хората до разстенията, а ги използвам (разстенията) в метафора за да можем да разберем неща, които ни е трудно да разберем иначе.

  20. Аватарът на Стоян
    Стоян

    Здарвейте,
    Като християнин бих искал и аз да се включа в дискусията. Повдигнатите въпроси не са обезателно лесни за отговор, особено когато човек вече е отговорил и настроил себе си. Лично моето мнение, е че войнстващият религиозен фанатик е толкова лош, колкото и крайния атеист. В своята разбалансиранист те много си приличат. За кървищата в Стария Завет е писано много, но преди да отидем там нека погледнем настоящето, то не е по-малко жестоко. Най-тежките и безчовечните войни в история са се случили именно в тези години на знание и просвета. Да не забравяме, че както и да го примате факта си е факт, над 50 милиона човешки същества/ембриони/ зиготи както щете ги наречете биват убивани ежегодно от човечеството в делото на аборта и още наколко милиона като пораснали индивиди при най-различни свади, караници и войни. За глада от когото страдат и умират още наколко милиона ежегодно, какво да кажем?.. как да приемем това?…да обвиним Бога за нащите дела или липсата им?…. не ми се струва интелигенто. Все неща които се случват точно в този момент. Трябва просто да пуснем новините за да разберем докаде сме го докарали като човеци, примерите за безхумаността ни са хиляди, ежедневно. И от тази база е малко странно как ние съдим Бога, Твореца, излагаме Го на съдебен процес или още по зле, като народния съд навремето ние вече сме Го осъдили, само за показност правим този процес да докажем пред себе си и другите, че сме прави в негодуванието си и спазваме все пак някаква законност или дори няма и процес направо Го убиваме посред нощ и като Ницше се изгубваме в лудостта….
    Да не бъде.
    Аз съм градинар лаик, но обичам растенията, признавам не съм добър градинар, поне не толкова добър колкото искам да бъда, грижа се за малка градинка с чушки, домати, краставици и други плодове и зеленчуци, които обичам. Не е лесно да си градинар, много често се провалям и растенията ми умират заразени най-вече от безбройните гъбични заболявания понякога и от вируси, да и разстенията прихващат вируси. Но ставам все по-добър и забелязвам че ако листата покажат призназнаци на болест и ако ги махна веднага без да се замислям има шанс да спася растението, гледам да съм внимателен с хербицидите, не искам да ям отрова все пак. Знам че растението го боли, но нямам избор, при дърветата понякога слагам „мехлем“ на раната. В няколко случая, всъщност случи се с розите и с доматите, та те хванаха болест, от която нямаше спасение „rosette disease“ беше при розите и някаква гъбична напаст при доматите така и не разбрах каква беше, трябваше да ги изкореня, иначе рискувах всичко да отиде по дяволите. Направих го, но още ме боли, особено за розите те бяха от тези с много силен аромат и с алено червен цвят, винаги тях показвах като ми идваха гости……Да не е лесно да си градинар, а дали растенията ме разбират какво и защо правя, не зная, понякога ми се струва че те ми се усмихват…странно нали, но така си мисля и почнти съм сигурен че е така. Не винаги ползвам едни и същи методи към тях, а това което е най-полезно в дадената ситуация, понякога към една и съща болест на едно и също рестение третирам по-различен начин, но това не е защото аз се променям. Нека ви обясна джоджъна и магданоза ми страдаха от „Powdery Mildew“ поне така го „разчетох“ аз. Добро „лекарство“ е една лъжичка обикновенна сода на 3-4 литра вода и болестта изчезва, да но това е добро само при по-ниски температури, при по-високи содата изгаря листата и аз губя растението, горкичкият ми хибискус бая го опарих тази година(живея в Тексас, тук е вече топличко), затова трябва да се третира или със силно разреден содов ратвор или с нещо друго, колкото и да не е за вярване млякото е чудесно средство срещу подобни заболявания. Въобще градинарството не е лесна работа, ама това май го казах вече…..Много пъти особено ако се случи дъждовна пролет, аз зная (без да я искам или предизвиквам) каква болест ще излезе и съответно се подготвям предварително. Но една е грижата за разсада, друга е за подраснали растения, понякога става толкова объркано, че човек ако не чете постоянно може да си помисли, че всичко е една противоречаща си безмислица, едно може, ама после не може, обичаш ….пък режеш като див звяр, поливаш пък се молиш за не прекалено влажен сезон, побъркана работа, ама накрая като сложа саладката с прясно миришещ лук и магданоз, като откъсна ете такива, като малки ябълки смокини ако щете вярвайте, ти става едно густо на душата и си викаш: Ееее, слава тебе Господи, какви чудесии само.
    Ето това макар и в кратце исках да споделя с вас, дано съм ви бил полезен, ако ли не …здраве, че нещо подбедрицата ме стяга от скоро време.

    1. Аватарът на Anti-Bible.com

      Т.е. да разбираме, че всеки, който не вярва в християнския бог, е болест и трябва да бъде премахнат. Пък и да принизяваме хората до растения е…доста крайно.

    2. Аватарът на Иванов
      Иванов

      Здравейте, Стоян!
      Нещо бъркате. Не коментираме човешката злоба, глупост и жестокост, а божията. Не обвиняваме бог за човешките злини, а питаме защо е толкова свиреп към хората, съдейки по написаното в стария завет.
      Разбрах, какво намеквате с историята за градинарството, но и според мен примерът е крайно неуместен. Ще се повторя, явно не сте прочел горните разсъждения. Вероятно имате някакъв пропуск в четенето на библията. Ето някои извадки:
      – Човекът е образ и подобие на Бог;
      – …ти си го направил малко по-долен от ангелите…(човекът);
      – Най-вътрешното място на скинията е „Светая светих“, или мястото където се срещаха първосвещениците с бог. След като Исус Христос изрече „Свърши се.“, завесата в храма се раздра отгоре надолу. Това бележи началото на нов тип взаимоотношения и комуникация с бога. От този момент всеки човек има достъп до Святия Бог и може да разговаря директно без посредник.
      Та нима Моисей не разговаря с бог, ами Авраам, Яков, Самуил? След Христос можем и ние. Мисля, че е малко по-различно от общуването с рози. За такова сравнение трябва да имате доста развинтено въображение. Озадачава ме разбирането на християните – Бог има и доказателство за това е, че съществува в представите им. За жалост или не, реални проявления липсват. Християните обяснявате толкова простичко всичко с думичката, криеща в смисъла си несигурност – вяра.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *